خداوند بزرگ را شاکرم که این توفیق را به بنده عنایت کرد تا سالها در خدمت قرآن باشم و برای اقشار مختلف، معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام را بیان کنم.
در طول این سنوات، تجربهها و روشهایی را در کار آزمودم، اینک آنچه را به نظرم میرسد که برای دیگران مفید باشد بازگو میکنم; شاید مورد استفاده قرار گیرد.
1- برای توده مردم تفسیری مختصر در حد «صافی» و «شبر» و یا خلاصه «نمونه» گفته شود (در حد دو، سه برابر ترجمه) .
2- برای نسل نو آیاتی که درباره آنها، شان نزول و داستان قرار دارد بیان شود. مانند آیات «الم یان ... - لیلة المبیت - اجعلتم سقایة - و یطعمون الطعام و ...» .
3- تفسیر چند دقیقهای همراه با نماز برای عموم مردم; در این موارد مناسب است آیاتی انتخاب و قبلا در تابلو مسجد با خط خوش نوشته و سپس همه با هم بخوانند و چند دقیقه بین دو نماز تفسیر شود.
4- برای طلاب مبتدی (پایه اول) آیات مشابه و ساده در کنار هم قرار داده شده و نتیجهگیری شود. مثلا «کلوا واعملوا صالحا» ، «کلوا منها و اطعموا» ، «کلوا و لا تطغوا» یا «قولا لینا» ، «قولا بلیغا» ، «قولوا للناس حسنا» ، «یقول التی هی احسن» ، «قولا سدیدا» که از مجموع این گونه آیات دورنمایی از آداب خوردن و آشامیدن و سخن گفتن برای طلاب مبتدی ترسیم میشود و آنان نیز به دیگران منتقل میکنند.
5- برای دورههای بالاتر (پایههای 5 و 6) و یا اساتید دانشگاه باید از کنار هم گذاشتن آیات نتیجهگیری کرد. نظیر آیه «تعاونوا علی البر» ، «ولکن البر من آمن» یا مانند «خذوا زینتکم عند کل مسجد» ، «المال والبنون زینة الحیاة الدنیا» یا نظیر «صراط الذین انعمت علیهم» ، «اولئک الذین انعم الله علیهم من النبیین» یا نظیر آیه «لاینال عهدی الظالمین» ، «اوفوا بعهدی» .
6- تفسیر با شیوه پرسش و پاسخ و گفت وگو و احتجاج که مخاطبین این گونه تفسیر حتما باید خواص باشند. بدین صورت که برای هر آیه، تعدادی سؤال طرح گردیده و در جلسه پرسشها مطرح و پاسخ آن از قرآن بیان گردد.
7- در بیان احکام، کسانی که با درس خارج آشنایی دارند میتوانند از آیات و روایات، دری به سوی احکام بگشایند، یعنی آیه و روایتی که منشاء حکم استبخوانند و آن را تفسیر کرده و مساله را نیز بگویند (البته این مخصوص کسانی است که با اجتهاد آشنایی دارند) . مثلا «فتیمموا صعیدا طیبا» ، «فاغسلوا وجوهکم» ، «وان تجمعوا بین الاختین» ، «حرمت علیکم المیتة والدم» .
8- تفسیر براساس نیازهای اجتماعی و مسائل روز، نظیر این که اصل در انتخاب همسر چیست «ولامة مؤمنة خیر من مشرکة» ; موضوع مشورت کجاست؟ «و امرهم شوری بینهم» ولی نبوت و امامت (امرهم) نیستبلکه عهدالله است.
9- تفسیر بر اساس عقاید: آیات توحید، آیات نبوت، آیات معاد.
10- تفسیر بر اساس امثال قرآن و یا قصص آن.
1- توجه به حوصله مردم و فرصت آنها «علم الله ان فیکم ضعفا... خفف الله» .
2- توجه و وضعیت جسمی (چنانچه در لحظه افطار دعا یک سطر است) .
3- توجه به سطح فهم مردم «بلسان قومه» ، «افلا ینظرون الی الابل» ، «و الی السماء» .
4- توجه به نیازهای مردم و نپرداختن به بیان مطالب و اطلاعات غیرضروری و بیفایده یا یاسآور «قل الله اعلم بما لبثوا» .
5- پرهیز از به کارگیری اصطلاحات فنی و طرح مباحث دقیق ادبی.
6- پرهیز از حاشیه رفتن بیجا که منجر به فراموش کردن اصل موضوع شود.
7- پرهیز از فاصله طولانی با مخاطب عمودی (منبر بلند) یا افقی.
8- پرهیز از سخنرانی همراه با داد و فریاد و صدای یکنواخت.
9- پرهیز از رکود جسمی که گوینده مانند مجسمه باشد. (شما در چند دقیقه نماز، انواع حرکتها را میبینید و در ماه رجب به مناسبت «حرم شیبتی» ، دستبه ریش گرفته میشود) .
10- دیدن کلاسهای دیگران و یاد گرفتن تجربههای دیگران.
11- سؤال از مستمعین مختلف درباره کم و کیف جلسه.
12- پذیرفتن انتقادات شفاهی و کتبی.
13- کمک گرفتن از افراد قوی در بازگو کردن درس قبل به صورت داوطلب.
14- نوشتن یک آیه با خط زیبا روی تابلو در چند شب به گونهای که همه مردم با آن انس بگیرند.
15- تفسیر از 5 دقیقه شروع و حداکثر بیست دقیقه بیشتر طول نکشد. ناگفته پیداست که شیوه تفسیر گفتن، با خطابه و حماسه فرق دارد.
16- از آیاتی شروع کنیم که مخاطبین با آن آشنا هستند. نظیر سورههای آخر قرآن.
17- آیاتی را تفسیر کنیم که موضوع روز و مورد نیاز باشد. مانند: غیبت، رشوه، ازدواج، همسرداری، تهاجم فرهنگی و ... .
18- در تفسیر گفتن لازم نیست تمام آیات به ترتیب بحثشود، میتوان آیاتی را انتخاب و تفسیر کرد.
هر چه از سخنرانی بکاهیم و بر مطالب قرآنی و روایی بیفزاییم به نورانیتبحث افزودهایم.
ممکن است در هر منطقهای، چند روحانی یا عالم باشند که بین خودشان تفسیری را مباحثه و خلاصه آن را برای مردم بگویند. اگر فرصت تدبر و تحقیق جدید نیست، باید از تفاسیر موجود استفاده کرد.
میتوان بر اساس مخاطبهای مختلف چند نفر عالم و روحانی، تفاسیر متعددی در منطقه بگویند; یکی داستانهای قرآن را بگوید و دیگری معاد قرآن را مطرح و سومی آیات اخلاقی را و ... میتوان (به مناسبتسال) آیاتی که حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه به کار بردهاند موضوع بحث قرار داد. میتوان آیاتی را که در شان علی بن ابیطالب علیه السلام است مورد بحث قرار داد. (1)
1) در این زمینه از فهرست آخر کتاب نهجالبلاغه دکتر صبحی صالح میتوان استفاده کرد و یا از نرمافزارهای رایانهای در این زمینه بهره برد. لازم به ذکر استبیش از 150 آیه قرآن در نهجالبلاغه مورد استشهاد و تفسیر قرار گرفته است.